09190308305

02634462960

نکات ایمنی در آشپزخانه های صنعتی

نکات ایمنی در آشپزخانه های صنعتی

پیش بینی اقداماتی که در زمان بروز حادثه بتواند از آسیب های مالی و جانی جلوگیری کند در تمامی شرایط الزامی است، به خصوص در آشپزخانه های صنعتی و کترینگ ها به دلیل قرار داشتن تجهیزات صنعتی فراوان، توجه به نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات ایمن می تواند مانع از بروز حوادث جبران ناپذیر شود، در ادامه ی این مطلب به بررسی مهم ترین نکات ایمنی در آشپزخانه های صنعتی خواهیم پرداخت.

سیستم اطفاء حریق

یکی از عمده ترین خطراتی که در آشپزخانه های صنعتی ممکن است ایجاد شود خطر آتش سوزی است، معمولا برای کنترل این نوع آتش سوزی ها نمیتوان از آب استفاده کرد و برای مهار آتش نیاز به سیستم اطفای حریق می باشد.

سیستم اطفاء حریق

سیستم اطفای حریق به گونه ای عمل خواهد کرد که در زمان بروز هر گونه مشکل منبع سوخت رسان را قطع کرده و سپس از طریق نازل های نصب شده و اسپری اطفای حریق، آتش سوزی را مهار خواهد کرد.

تجهیزات ایمن

به دلیل نیاز به انواع اجاق گاز صنعتی، رنده ها، مخلوط کن ها و دیگر تجهیزات صنعتی برای تهیه ی غذا در آشپزخانه توجه به تهیه ی این لوازم به صورت کاملا ایمن امری ضروری می باشد، بهتر است در هنگام خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی به ایمن بودن آن ها توجه شود تا پرسنل با مشکل مواجه نشوند.

تهویه مناسب

به دلیل اینکه کار اصلی آشپزخانه ها پخت و پز است در صورت نداشتن تهویه ی مناسب محیط به سرعت گرم و غیر قابل تحمل خواهد شد واین امر برای پرسنلی که باید به مدت طولانی در این محیط حضور داشته باشند ناخوشایند بوده و موجب دردسر خواهد شد، برای همین استفاده از سیستم تهویه ی مناسب برای سلامت و راحتی کارکنان آشپزخانه ها امری ضروری می باشد.

لباس ایمن

در نظر گرفتن لباس فرم مناسب برای کارکنان آشپزخانه های صنعتی نکته ی بسیار مهمی است، لباس ها باید به صورتی طراحی شوند که کاملا ایمن بوده و در صورت ریختن ناگهانی آب جوش، روغن و … کمترین آسیب به پوست شخص وارد شود علاوه بر این استفاده از کفش های پنجه بسته و مناسب نیز از دیگر نکاتی است که برای افزایش ایمنی در آشپزخانه باید رعایت شود چرا که در صورت نداشتن کفش مناسب و خطر احتمالی افتادن وسایل سنگین یا تیزی مانند چاقو خطر جراحت پرسنل را تهدید خواهد کرد.

استفاده از تجهیزات مناسب

یکی دیگر از نکات مهمی که در جهت حفظ ایمنی آشپزخانه های صنعتی باید به آن توجه شود، استفاده از تجهیزات مناسب میباشد به دلیل حجم بالای پخت و پز در آشپزخانه و استفاده از وسایل بزرگ و سنگین بهتر است برای حمل و نقل آن ها از تجهیزات مناسبی مانند ترولی حمل دیگ استفاده شود تا در هنگام بلند کردن و حمل و نقل دیگ ها و دیگر وسایل مشکلی ایجاد نشود.

پاک کردن سطوح کف آشپزخانه

به دلیل اینکه کف آشپزخانه ها در معرض ریزش روغن و دیگر مواد غذایی قرار دارد و به سرعت خیس و چرب خواهد شد توجه به نظافت کف یکی دیگر از نکات مهمی است که برای جلوگیری از بروز حادثه باید به آن توجه شود، علاوه بر این استفاده از زیرپایی های مقاوم در برابر لغزش برای پرسنل یکی دیگر از اقداماتی است که باید به آن توجه شود.

پاک کردن سطوح کف آشپزخانه

از دیگر مواردی که برای حفظ ایمنی آشپزخانه های صنعتی باید به آن توجه شود میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سعی کنید مواد قابل اشتعال را از اجاق گاز های صنعتی دور نگه دارید.
  • در صورت استنشاق بوی گاز به سرعت گاز و برق را قطع کرده و از روشن کردن کلید های برق، کبریت و فندک اکیدا خودداری نمایید.
  • بعد از پایان روز کاری از خاموشی تمامی تجهیزات و وسایل مطمئن شوید.

سخن آخر

رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از بروز مشکل و خسارت های مالی و جانی در هر کسب و کاری امری ضروری به حساب می آید برای همین ما در مقاله ی پیش روی سعی کردیم به اصلی ترین نکاتی که باید در هنگام کار در آشپزخانه های صنعتی به آن توجه شود اشاره کنیم، امیدواریم تا با رعایت نکات عنوان شده در این مطلب توانسته باشیم از بروز حوادث جدی جلوگیری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید