09190308305

02634462960

راه اندازی هتل

راه اندازی هتل

به جرأت می توان گفت راه اندازی هتل یک فرآیند پیچیده است که نیاز به برنامه ریزی دقیقی دارد. اینکه هتل چند تا اتاق داشته باشد، تعیین محل مناسب آشپزخانه هتل، مساحت و محل رستوران و کافی شاپ، پارکینگ و دیگر امکانات تفریحی هتل همگی نیاز به تعیین مساحت کافی و خرید تجهیزات مرتبط خواهد داشت. یکی از بخش های مهم هتل که برای مسافرین اهمیت زیادی دارد رستوران هتل است که باید غذاهایی با کیفیت را به مسافران ارائه دهد و ما تصمیم گرفتیم در این مقاله از ابتکار استیل به توضیحات مفصلی درباره ی تجهیزات مورد نیاز آشپزخانه هتل بپردازیم.

راه اندازی هتل

نکات مهم برای راه اندازی هتل

ما نکاتی که باید برای راه اندازی هتل باید به آن ها توجه داشته باشید را در ذیل آورده ایم:

  • 🏨 وقتی اقدام به ساخت هتل می کنید باید به طراحی داخلی اتاق ها توجه داشته باشید تجهیزات اتاق باید به نوعی انتخاب شود که مسافرین داخل اتاق ها احساس راحتی داشته باشند. تجهیزاتی مانند مبلمان، تختخواب، تلویزیون و … از الزامات اتاق های هتل هستند.
  • شما باید هتل خود را را از هر نظر ایمن کنید. قرار دادن کپسول های آتش نشانی در راهروها. سیستم های امنیتی، شبکه های دوربین مدار بسته، سیستم های آلارم، سیستم اطفاء حریق و سیستمهای تهویه باید در هر هتلی تعبیه شود.
  • شما باید آشپزخانه را در بخشی قرار دهید که سر و صدا، دود و بوی حاصل از پخت و پز به داخل رستوران وارد نشود، البته آشپزخانه حتما باید در نزدیکی رستوران باشد تا گارسون بتواند به راحتی غذاهای مختلف را برای میهمانان سرو کند.
  • پارکینگ ماشین ها نیز باید در جایی قرار بگیرد که هیچ گونه مزاحمتی برای دیگر اتاق ها و مسافرین نداشته باشد.

تجهیزات آشپزخانه هتل

ما در ادامه مهمترین و اصلی ترین تجهیزات آشپزخانه ی هتل را که برای راه اندازی هتل به آن ها نیاز دارید آورده ایم.

از آنجایی که یک هتل باید وعده های مختلف صبحانه، ناهار و شام را به مسافرین ارائه دهد باید منوی متنوعی داشته و انواع غذاهای سنتی، فست فودی حتی خارجی باید در آشپزخانه هتل طبخ و آماده شود برای همین خرید تجهیزات مربوط به پخت این غذاها را باید خریداری کنید. معمولا ارائه ی غذا به مسافرین در هتل ها به روش های ذیل انجام میشود البته باید این موضوع را در نظر داشته باشید که این شیوه های سرو غذا در تمامی هتل ها نیست و شما در زمان رزرو هتل باید به این نکته توجه داشته باشید.

  • منوی انتخابی

مسافرین می توانند از منوی رستوران هتل غذای مورد نظر خودشان را انتخاب کنند.

  • سلف سرویس

شما می توانید در این منو انواع غذاها را در وعده های مختلف امتحان کنید به عبارت دیگر شما امکان پذیرایی از خودتان را به صورت سلف سرویس با غذاهای  مختلف خواهید داشت.

  • بوفه

ارائه ی غذای بوفه در هتل ها در واقع نوع مجلل و مدرن سلف سرویس است و معمولا در هتلهای مجلل به این صورت از میهمانان پذیرایی می شود. اگر می خواهید میهمانی مجلل و ضیافتی بزرگ ترتیب دهید ارائه ی غذای بوفه مناسب است.

در این روش برخلاف سلف سرویس به جای استفاده از بن ماری ها انواع غذاها در ظروفی شیک و مجلل با نام شف اند دیش به همراه تزئین بر روی میزهای بزرگی در اختیار میهمانان قرار می گیرد.

  • تجهیزات پخت و پز

فر پیتزا : این تجهیزات اصلی ترین وسایلی است که برای پخت و پز غذا به آن نیاز دارید اگر بخواهید پیتزایی 🍕 خوشمزه برای مسافرین آماده کنید قطعا باید برای خرید انواع فر پیتزا اقدام کنید که معمولا فرهایی با ظرفیت بالا مناسب هتل هستند تا شما بتوانید خیلی سریع در وعده های ناهار یا شام برای همه ی مسافرین خود پیتزا آماده کنید.

اجاق گاز صنعتی : اگر در منوی هتل برنج، کته و ته چین داشته باشید که حتما هم دارید و میخواهید آن را همراه با کباب، جوجه یا انواع خورشت سرو کنید 🍛  قطعا نیاز به یک اجاق مناسب برای پخت حجم زیادی از برنج خواهید داشت.

معمولا اجاق گازها به صورت اجاق پلوپز یا چند شعله تولید می شوند. اجاق های پلوپز با نام هیئتی هم شناخته شده و شما می توانید در آشپزخانه ی هتل یک دیگ بزرگ از برنج را برای پخت بر روی آن قرار دهید و اجاق گازهای چند شعله هم که به صورت پلکانی یا ردیفی ساخته شده اند مناسب برای قرار دادن قالب های کته پزی هستند و شما می توانید با آن کته های خوشمزه یا ته چین آماده کنید.

دستگاه کباب زن : کباب به عنوان یکی از غذاهای محبوب ایرانی بوده که در هر منویی باشد افراد زیادی آن را سفارش می دهند. قطعا یکی از وعده های شما در مدت اقامتتون در هتل کباب کوبیده است. حالا برای اینکه آشپز هتل بتواند کباب هایی هم اندازه آن هم در زمان کوتاهی آماده کند نیاز به دستگاه کباب زن دارد. این دستگاه در مدل های مختلف آبی و برقی تولید شده و برای سیخ زدن حجم زیادی از گوشت قطعا باید مدل های صنعتی را خریداری کنید.

از دیگر تجهیزاتی که برای آماده کردن مواد اولیه باید در آشپزخانه ی هتل داشته باشید که تحت عنوان تجهیزات آماده سازی شناخته می شود می توان به میز کار، چرخ کن صنعتی، دستگاه سبزی خردکن، دستگاه خلال کن و پوست کن اشاره کرد.

میز کار استیل یا میز تخته کاری: 🔪 فرض کنید که می خواهید برای ناهار یا شام مسافرین زرشک پلو با مرغ آماده کنید قطعا خرد کردن مرغ ها نیاز به میزی مقاوم و محکم داشته تا بتوانید خیلی زود مرغ ها را پاک کنید. علاوه بر این بر روی این میز می توانید انواع مواد اولیه برای طبخ غذا مانند سیر، پیاز، هویج، فلفل دلمه ای را خرد کنید حتی اگر بخوهید سالادهای خوشمزه های در کنار غذا و بر روی میز سلف سرویس هتل داشته باشید نیاز به میزی مناسب برای خرد کردن کاهو، خیار، گوجه و کلم خواهید داشت.

چرخ گوشت صنعتی : معمولا در بیش تر هتل ها بخش آشپزخانه سعی می کند مواد اولیه در همان آشپزخانه آماده شود پس یکی دیگر از تجهیزات کاربردی در آشپزخانه چرخ گوشت صنعتی است تا شما بتوانید گوشت را چرخ کنید علاوه بر این برای آماده کردن همبرگر دست ساز بهترین دستگاه خرید چرخ گوشت های صنعتی است.

سبزی خردکن صنعتی : قرمه سبزی یکی از خورشت های محبوبی است که اگر حق انتخاب داشته باشید قطعا به سراغ این غذا خواهید رفت حالا اگر بخواهید سبزی این غذا را خودتان آماده کنید حتما باید برای خرید دستگاه سبزی خردکن اقدام نمایید با این دستگاه می توانید سبزی مورد نیاز برای کوکو سبزی، سوپ، آش و سبزی پلو را هم آماده کنید و با سبزی تازه برای مسافران غذا بپزید نه سبزی های آماده و یخ زده.

خلال کن و پوست کن : هویج، سیب زمینی، پیاز، کدو، بادمجان 🍆 و… از جمله صیفی جاتی است که کندن پوست آن ها کاری سخت و زمانبر است البته نه در مواقعی که با یک دستگاه مناسب این کار را انجام دهید که در اینصورت می توانید به آسانی پوست انواع صیفیجات را کنده و برای دورچین و تزئین سالاد استفاده کنید.

  • تجهیزات سرو غذا

🍴 برای سرو غذا در هتل نیز به تجهیزات خاصی نیاز خواهید داشت که ما در ادامه مهمترین آن ها را به شما توضیح داده ایم.

کانتر گرم و سرد : این دستگاه به خصوص برای هتل هایی که منوی سلف سرویس دارند مناسب است کانترهای گرم و سرد دارای لگن های بنماری هستند که تعداد و ابعاد آن ها متفاوت است و شما می توانید در داخل لگن های کانتر گرم انواع خورشت و سوپ و دیگر غذاهای گرم را نگه داری کنید تا گرم و داغ مانده و میهمانان بتوانند به دلخواه خود غذا را انتخاب کنند.

کانتر سرد نیز از دیگر دستگاه هایی است که در سلف سرویس هتل استفاده شده و آشپز با قرار دادن انواع سالاد، دسر و بستنی 🍨 از میهمانان پذیرایی خواهد کرد.

ترولی حمل غذا: از این وسیله برای سرو غذا در هتل ها استفاده می شود. ترولی در چند طبقه ساخته شده و معمولا گارسون با قرار دادن غذاهای پرسی، ماست، نوشابه و… از مسافرین پذیرایی می کند.

از دیگر تجهیزات آشپزخانه ی هتل می توان به سیخ شور، ماشین ظرفشویی، کابینت، سینک، هود و ماشین ظرفشویی اشاره کرد.

قطعا یک هتل موفق باید آشپزخانه ای مرتب، تمیز و بدون دود و چربی داشته باشد و برای همین لازم است شما در آشپزخانه ی خود هود داشته باشید تا دود و بوی غذا داخل آشپزخانه و رستوران هتل نپیچد علاوه بر این وجود کابینت در آشپزخانه به شما این امکان را می دهد تا لوازم و ظروف مورد نظر خودتان را مرتب داخل قفسه ها بچینید تا زمانی که به آن ها نیاز دارید به راحتی ظروف مورد نظرتان را پیدا کنید.

شستشوی ظروف نیز از دیگر کارهایی است که در آشپزخانه ی هتل انجام می شود و برای این کار نیاز به یک سینک بزرگ خواهد بود تا کارکنان آشپزخانه بتوانند حجم زیادی از ظروف را بشویند البته معمولا در آشپزخانه های بزرگ مانند هتل از ماشین ظرفشویی های صنعتی استفاده می شود.

منبع : تجهیزات آشپزخانه صنعتی ابتکار استیل

دیدگاهتان را بنویسید