09190308305

02634462960

مراحل نصب تنور گلی

مراحل نصب تنور گلی

اگر با مراحل نصب تنور گلی سنتی آشنایی ندارید مطالعه ی این مطلب از ابتکار استیل را از دست ندهید. چرا که ما تصمیم داریم به آموزش نصب این تنور در باغ یا ویلا در داخل زمین بپردازیم.

محصولات بیشتر: تجهیزات رستورانی

تنور سفالی خانگی

تنور سفالی خانگی که با نام های تنور سنتی یا تنور گِلی نیز شناخته می شود یکی از انواع تنور برای پخت نان و کلوچه می باشد، که توسط مجموعه ی ابتکار استیل تولید و عرضه می شود. این تنور از ترکیب گل رس و پشم بز به صورت دست ساز ساخته می شود.

بیشتر بخوانید: پخت نان در تنور گلی چگونه است؟

از این نوع تنور معمولا بر روی پایه ی استیل یا گالوانیزه به شکل چرخ دار استفاده می شود، اما می توان آن را به شکل سنتی در داخل زمین حفر شده نیز قرار داد و از ذغال چوب به منظور آماده سازی نان استفاده کرد. به طور کلی تنور سفالی خانگی را می توان یکی از انواع تنور زغالی دانست. این تنور برای باغ و ویلا و مصارف خانگی مناسب است.

تنور سفالی خانگی

نصب تنور گلی داخل زمین

بعد از انتخاب و خرید یک تنور مناسب که کیفیت بالایی داشته باشد و به سرعت ترک نخورد،باید محل مناسب برای نصب تنور را مشخص کنید. تنور سفالی خانگی را یا داخل زمین یا روی زمین نصب می کنند.

خرید محصول مرتبط: تنور نانوایی سیار

انتخاب مکان مناسب برای نصب تنور

بهترین محل برای نصب تنور جایی است که زمین آن مرطوب نباشد. برای نصب تنور برای ویلا، باغ، حیاط و… بهتر است آن را در محلی سرپوشیده قرار دهید. همچنین تنور برای ویلا مانند تصویر زیر معمولا بر روی زمین نصب و نماکاری خواهد شد.

 

از دیگر نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید شیب زمین است، شیب باید به سمتی باشد که با بارش باران آب به سمت تنور نرود.

حفر زمین

برای حفر زمین باید دقت داشته باشید چنانچه از تنور 60 سانتی استفاده می کنید میزان فضای حفر شده جهت نصب تنور باید 80 در 80 سانت باشد.

به طور کلی برای حفر تنور داخل زمین، باید علاوه بر ابعاد تنور سفالی به نرم یا سفت بودن خاک نیز توجه کنید و متناسب با آن زمین را حفر کنید.

بهتر است علاوه بر ابعاد تنور یک فضای 10 یا 20 سانتی متری را برای قرار دادن شن بادومی اطراف تنور در نظر بگیرید.

خرید محصول مرتبط: تنور نانوايی چرخ دار

همچنین باید ابعادی به جهت ساخت دیواره ی تنور نیز در نظر داشته باشید با وجود اینکه می خواهید تنور را داخل زمین حفر کنید اما چنانچه خاک اطراف نرم باشد امکان نشت رطوبت و نشست زمین وجود خواهد داشت پس حتما فضای 20 سانتی متری دیگری را به ابعاد حفر زمین برای دیواره ها اضافه کنید.

یک فضایی به اندازه ی 10 سانتی متر نیز برای پشت دیوار باید در نظر گرفته شود. برای محکم شدن دیواره های تنور باید آن بخش از گچ و خاک پر شود.

توجه داشته باشید که دهانه ی تنور را کمی بالاتر از سطح زمین قرار دهید تا آب باران به داخل آن نفوذ نکند.

حفر زمین

ارتفاع لازم برای گود کردن زمین

میزان ارتفاع لازم برای گود یا حفر کردن تنور باید با توجه به فاکتورهای مشخصی انجام شود. اولین لایه از پایین تنور فضایی 15 سانتی برای ریختن بتن به جهت جلوگیری از ورود رطوبت از بخش های پایینی به تنور می باشد. بهتر است از سیمان نسوز استفاده کرده یا بر روی بتن آجرچینی کنید. حال باید فضایی حدود 20 سانت را برای آتشگاه یا جایگاه مشعل برای تنور در نظر بگیرید.

خرید محصول مرتبط: تنور گازی دو شعله

نصب هواکش

چنانچه تنور سفالی شما سایز کوچکی داشت نیازی به قرار دادن هواکش نخواهد بود، اما در انواع تنور سنتی با ابعاد بزرگ لازم است هواکشی با لوله ی سیمانی ایجاد شود. بهتر است هواکش در زیر تنور قرار بگیرد.

نصب هواکش

عایق بندی تنور

یکی دیگر از مراحل نصب تنور گلی عایق بندی تنور در مقابل رطوبت و باران می باشد. می توانید از یک لایه ایزوگام یا یک لایه ی سیمانی در کف و اطراف دیواره با توجه به میزان و شدت رطوبت استفاده کنید.

خرید محصول مرتبط: تنور نانوایی چدنی

نصب تنور

در آخر باید تنور را داخل زمین نصب کرده و با شن بادومی اطراف آن را پر کنید.

نصب تنور

دیدگاهتان را بنویسید